Sunday 23 September 2012

Resepi Mee Kari

Atas permintaan kawan-kawan, aku nak share camne aku buat Mee Kari.....  emmm.... sedap sangat ka Mee Kari aku tuh???? hehehehe.... Pada yang xpenah rasa dan xpenah tgk meh aku uploadkan gambar kuah Mee Kari aku.....

Eemmmm... agak2 mengancam x???? hehehehe
Bila dah tgk gambar ni... agak2 terliur x??? hehehe... kesian kat korang kan! ok... ok meh aku kongsi resepi nye.....

Bahan2 yang diperlukan:

Mee
Sawi
Tauge
Telur Rebus
Daun Bawang / Daun Sup
Bawang goreng

Untuk Kuah:

bawang merah
bawang putih
ikan bilis
ayam ( terpulang nk bubuh isi ayam atau tulang2 ayam)
daun kari
serbuk kari ikan (aku pakai cap Baba's, ceh! mcm promosi lak)
cili giling
serai
santan
fishball / fishcake
tauhu kering
kerang

banyak mane itu buat la anggaran seniri ye! xreti lak aku nak anggarkan! aku main belasah je....

Cara-caranye.....

Mula2 blend bawang merah, bawang putih dan ikan bilis, serai titik je.... serbuk kari ikan dan cili giling dibancuh dulu.... terpulang la nk pedas ke tidak.  

Kemudian mula la menumis bahan yang diblend tadi, daun kari dan serai...... bila dah naik bau, masukkan serbuk kari yang dah dibancuh tdi....... minyak untuk menumis lebih pun xpe..... supaya serbuk kari tdi dapat naik minyak, baru cantik  rupe nye..... 

Tips paling penting bila nak masak kari.... kari mesti biar sampai naik minyak baru kari tu  masak betul dan sedap, dan org xsakit perut bila makan kari tu...... hehehe.... 

Ok masukkan ayam, bila dah nampak ayam tu mcm dh nk masak, baru masukkan fishball.... terpulang la fishball apa pun! biasa aku masukkan fish cake ngan fishball yang bulat2 putih tu... belah 2...

Kemudian masukkan santan. Santan ni jangan terlalu pekat dan jangan terlalu cair lak, kang kalu cair dah org kata mcm kari jalang je... huhuhuhuhuhu.... Ooppsss! sorry.... hehehehe... Selalu org2 tua kan suka cakap cam tu......

Last sekali masukkan la garam, dan kalu suka masukkan aji... Kerang lak terpulang, ada setengah org suka bubuh dalam kuah, ada setengah xsuka.... jadi terpulang la pada kwn2! Lebih kurang begitu la resepi Mee Kari aku.... Kalu rasa minyak banyak bertakung, buang la minyak tu ckit!

So... selamat mencuba kawan2! Kalu dah jadi nnti, tolong la upload leh gak aku tgk, jadi ke x! Tpi aku gerenti.... mesti jadi nye........


No comments:

Post a Comment